Socialdemokraternas skolpolitik pågår just nu en nödvändig förändring. Lärare, föräldrar och elever vill se en förändring och socialdemokraterna måste leva upp till denna förändring. Det är vi skylda våra väljare. Vi måste lära oss av misstagen och klargöra det självklara – att vi har den bästa skolpolitiken. En skolpolitik där eleven inte bara är ett betyg, utan en del av det demokratiska systemet.
Men förändring innebär inte att vi säljer ut vår grundsyn på skolan, lika lite som vi är rädda att ställa krav och ta tag i faktiska problem. Det handlar om tydliga mål, systematisk uppföljning och höga förväntningar. Om ömsesidig respekt för att skapa arbetsro och trygghet, och inte minst om ett tydligt och professionellt ledarskap både i skolan och i klassrummet. Vår politik bygger på en benhård övertygelse om att alla vill och kan lära.
Detta går att genomföra utan att göra skolan kall och klassindelad!
Svensk skola har mycket att vara stolt över, men har också problem. Det är lätt att man hamnar i ointressanta debatter om till exempel betyg och lärares rätt att beslagta mobiltelefoner. Det är som om vi vore emot ordning och reda, mot kunskap och som att det stora är när man får betyg. Detta gjorde att vi i senaste valrörelsen och visa en skolpolitik som inte gav någon trovärdighet.
Det var ett misstag som vi aldrig ska göra om.
Rådslagets godkännande till både tidigare betyg och fler nationella prov är bara den del socialdemokraternas förnyade skolpolitik. Vi förtydligar nu för väljarna att betyg inte är allt - den väsentliga förändringen ligger på andra områden.
Vi socialdemokrater är emot att Björklund stämplar småbarn genom att redan i första klass vilja ha skriftliga omdömen och att han "stänger dörren" för vidare studier för de som misslyckas i gymnasiet.
Läs mer om socialdemokraternas skolpolitik här.
Calle Cedergren (ÖSSK)
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar