Socialdemokraterna har i utbildningsutskottet tagit ett utskottsinitiativ. Meningen var att snabbehandla den aktuella frågan om att all undervisning ska vara icke- konfessionell och baseras på vetenskaplig grund. Den borgerliga majoriteten i utskottet avslog begäran.
Hur är det med de hårda nyporna som vår utbildningsminister försöker visa? På regeringens hemsida presenterar han sin slogan; "Att ställa krav i skolan är att bry sig". Men tydligen är inte att ha en vetenskaplig och religiöst obunden undervisning ett krav. Hyckleriet forsätter (inte helt överraskande) med andra ord!
Det är häpnadsväckande att borgarna tycker att det räcker att frågan lyfts in i skollagen. Det betyder att riksdagen kommer att ta ställning till frågan först 2009. Men problemet är akut. Därigenom sviker högerregeringen de barn som idag går i skolor där all undervisning inte baseras på vetenskaplig grund. Hur många barn ska drabbas medan den borgerliga majoriteten drar ut på frågan?
Skolan i Sverige har ett ansvar – och det ansvaret vilar på humanistiska grunder, inte religiösa. Detta måste vara solklart!
Humanism och humanist är ord som används i flera betydelser. Men humanismen som livssyn står för ett tydligt ställningstagande. Den sätter människan och människovärdet i centrum. Den förenar medmänsklighet och förnuft i en strävan att skapa ett bättre samhälle, där ansvaret läggs på människan själv. Demokrati och mänskliga rättigheter är universella värden som måste gälla alla människor, oavsett var man råkar leva.
Grundläggande för humanismen är kritiskt tänkande och en vetenskaplig kunskapssyn. Humanismen är en sekulär - icke-religiös - livssyn som anser att det inte finns några förnuftiga skäl att tro på religiösa dogmer, gudar eller övernaturliga förklaringar av tillvaron. Humanister har en kritisk inställning till alla former av religion, nyandlighet och ockultism.
Religionen är en privatsak. Den ska inte utövas innanför skolans väggar!
Hur är det med de hårda nyporna som vår utbildningsminister försöker visa? På regeringens hemsida presenterar han sin slogan; "Att ställa krav i skolan är att bry sig". Men tydligen är inte att ha en vetenskaplig och religiöst obunden undervisning ett krav. Hyckleriet forsätter (inte helt överraskande) med andra ord!
Det är häpnadsväckande att borgarna tycker att det räcker att frågan lyfts in i skollagen. Det betyder att riksdagen kommer att ta ställning till frågan först 2009. Men problemet är akut. Därigenom sviker högerregeringen de barn som idag går i skolor där all undervisning inte baseras på vetenskaplig grund. Hur många barn ska drabbas medan den borgerliga majoriteten drar ut på frågan?
Skolan i Sverige har ett ansvar – och det ansvaret vilar på humanistiska grunder, inte religiösa. Detta måste vara solklart!
Humanism och humanist är ord som används i flera betydelser. Men humanismen som livssyn står för ett tydligt ställningstagande. Den sätter människan och människovärdet i centrum. Den förenar medmänsklighet och förnuft i en strävan att skapa ett bättre samhälle, där ansvaret läggs på människan själv. Demokrati och mänskliga rättigheter är universella värden som måste gälla alla människor, oavsett var man råkar leva.
Grundläggande för humanismen är kritiskt tänkande och en vetenskaplig kunskapssyn. Humanismen är en sekulär - icke-religiös - livssyn som anser att det inte finns några förnuftiga skäl att tro på religiösa dogmer, gudar eller övernaturliga förklaringar av tillvaron. Humanister har en kritisk inställning till alla former av religion, nyandlighet och ockultism.
Religionen är en privatsak. Den ska inte utövas innanför skolans väggar!
Calle Cedergren, ÖSSK
2 kommentarer:
Han har så långa armar att han kan raka av sig sina polisonger i alla fall. Det är något med tyskt 40-talsmode han gillar.
Hej! Kul att ni också har skaffat en blogg, ska försöka läsa den med jämna mellanrum. //alex, ssk.
Skicka en kommentar